Какво научи Гай Кавазаки от Стив Джобс

Какво научи Гай Кавазаки от Стив Джобс

Какво научи Гай Кавазаки от Стив Джобс

Гай Кавазаки е световноизвестен с  подкрепата си за  бизнес иновациите и предприемачеството. 

Той е бивш служител на Apple, отделил се от нея, за да стартира и консултира прохождащи компании в областта на технологиите. Освен това твърди, че е един от малцината, работили два пъти за Стив Джобс "и оцелели". Гай Кавазаки признава, че да си имаш работа с Джобс не е било лесно. В същото време казва, че това е било едно от най-добрите изживявания, които е имал. 

На 6 октомври 2011 г., ден след смъртта на Джобс, той трябваше да говори публично по темата за "омагьосването" на клиентите в Силициевата долина по време на среща на банкови директори. Разтърсен от новината, че Джобс си е отишъл, Кавазаки промени темата на речта си в последния момент на "12 урока, които научих от Стив Джобс, и които могат да бъдат приложени от предприемачите". 

Уроците си той разказа за по-малко от половин час. Ето какви са те, накратко

1. Експертите са безполезни. Известните имена, анализаторите, т.нар. гурута не могат да помогнат на предприемача. Независимо дали е мнение на един човек или на много хора, накрая мнението си остава просто това - мнение. "Джобс не слушаше експертите. Даже напротив, те го слушаха", казва Кавазаки. И подчертава, че предприемачите трябва да разбират нещата сами за себе си, не бива да разчитат на други хора за преценка. 

2. Клиентите не могат да кажат на бизнеса какво искат. Стив Джобс често е цитиран да казва, че "хората не знаят какво искат, докато не им го покажеш". Разбира се, той е разполагал с колосални ресурси, с които да следва тази философия, каквито не всеки има. Но все пак, най-добрите идеи идват от хората, които могат да виждат проблеми и нуждата да се решават тези проблеми преди някой друг да е сторил нещо по въпроса.

3. С най-големите предизвикателства започва най-добрата работа. Замислете се за най-трудните си клиенти. Не е било удоволствие да се занимавате с тях, но едва ли ще отречете, че решаването на проблемите им ви е направило по-добри в бизнеса. Предизвиквайте екипа си и не позволявайте на трудностите да ви сломят. Ще се изнадате от себе си на какво сте способни. 

4. Дизайнът има значение. В свят, в който всеки говори за цената, той все още е много важен. За мнозина дизайнът е равен на продукта. 

5. Големи графики. Голям шрифт. "Това е ключът към успешната презентация. Просто го направете и ще бъдете по-добри от 90% от хората, използващи PowerPoint", казва Кавазаки. Остава валиден принципа KISS: Keep It Short and Simple или "Бъди кратък и говори просто". 

6. Надскачай летвата, не прави по-добра еднаквост. Добрият предприемач не прави нещата 10% по-добри, прави ги 10 пъти по-добри, казва Кавазаки. И това научил от Джобс, който измисля как iPod-ът ще замести уокмена и iPhone-ът ще замени Blackberry. И как ще дойде iPad и той ще е нужен. 

7. Дали нещо работи или не работи, е най-важното. Да променяш мисленето си в бизмнеса не е нещо лошо, то е знак за интелигентност. Когато iPhone бил първоначално представен, забавните приложения в него не били разрешени. Сигурността на устройството била основен проблем, както и качеството му, високата цена. Първоначално Apple казала на клиентите "Правим това за ваше добро". Шест месеца по-късно ревизирала позицията си напълно и отворила телефона за разработчиците. Урокът: Бъди гъвкав щом има нужда. 

8. Стойността е нещо различно от цената. Една стока може да е скъпа, но каква е стойността й? Стойността се повишава, когато продуктът увеличава продуктивността на човека и има по-евтина поддръжка. Компании като Apple, McKinsey и Mercedes са изградени върху обещанието, че клиентите ще плащат повече за по-високо качество. 

9. Водещите играчи в бизнеса назначават водещи играчи в бизнеса. Обикновено когато компанията е малка, тя е решена да избира само силни служители. Когато се разрасне обаче се появява страх в лидера й да не се появи някой, който върши нещата по-добре от него и може да го измести. Това довежда, по думите на Кавазаки, до момент, в който вторият водещ играч в бизнеса назначава трети по преднина играч в бизнеса, който назначава играч с четвърти най-добър резултат и т.н. и т.н. Непрекъснат спад от страх. 

10. Добрите изпълнителни директори показват демо версиите. Присъствали ли сте на презентация, на която шефът на дадена компания или проект казва "Добре, а сега нека нашият вицепрезидент/мениджър дизайн/отговорник продуктово развитие/друг да демонстрира продукта"? Присъстващите започват да се питат "Защо?", "Вие не можете ли?", "Толкова ли е трудно?". Джобс бе известен с това, че показваше собствените си демо версии. Невинаги презентациите минаваха идеално, но той поемаше тази отговорност. 

11. Истинските предприемачи потъват и изплуват. Те имат вечно желание да се вредят на пазара и в прозореца с бизнес възможност, преди да се е затворил. 

12. В някои неща първо трябва да повяваме, за да ги видим. Повечето хоря смятат, че трябва първо да видят, да пипнат, за да поваряват. Но предприемачът трябва да съзре във въображението си продукта, услугата, за да ги създаде. 

Уроците обобщава в сайта на списание Inc. Джъстин Барисо (@JUSTINBARISO)

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ