Уроци за бизнеса от опита на една успешна НПО

Уроци за бизнеса от опита на една успешна НПО

Уроци за бизнеса от опита на една успешна НПО

В края на юни 2015 г. една благотворителна организация за борба с рака сред децата в САЩ - CURE Childhood Cancer, приключи финансовата си година с набрани средства от 4,5 млн. долара. Сумата не е малка, имайки предвид, че базираната в Атланта организация си е поставяла за цел да събере 1 млн. долара, когато била учредена преди 9 години. Парите са събирани и през годините на финансовата криза и затягането на коланите в Щатите. 

Успехът на дружеството се корени в малка, но много отдадена на целта си група хора, която през годините успяла да създаде контакти с филантропи и компании, подкрепящи социално значимите каузи. Екипът успял да завоюва уважението на администрацията на Щатите, на медицински експерти, работещи за лечението на детския рак и на други институции.

Водеща стратегия в работата на CURE била "мисли като предприемач". Затова работата на дружеството е успешна, разказва изпълнителният директор Кристин Конър. "Ние подхождаме към ежедневните си задачи като един малък бизнес със сърце", казва тя. Затова приходите на организацията са се покачили с 400% за 9-те години, в които развива дейността си. "Моите разбирания за неправителствена организация се превеждат като "дойник на малката фирма". Изпълняваме финансовите си цели като сме търпеливи, отдадени на грижата за семействата, служителите, донорите и връзките с доброволците и инвестициите за изследвания", казва Конър.

Проведената от нея кампания за набиране на средства успява чрез бизнес мислене. И не само една неправителствена организация (НПО) може да спечели, като бъде ръководена като добър малък бизнес. Малкият бизнес също може да постигне прогрес, като вземе предвид уроците, доказани от опита на една ефективна малка НПО.

Ето и част от тях. 

Оценявайте клиентите, партньорите и доставчиците. Всяка НПО е много зависима от донорите, за да изпънява дейността си и да помага в разрешаването на даден проблем в обществото. Тя не може да си позволи да приеме за даденост и за вечно свой никой донор, спонсор или доброволец. И никога няма да се изчерпа да казва "Благодаря ви!". От това може да се поучи и бизнесът в отношението си към клиентите. "Личните, написани ръкописно картички с благодарност за включването в кампанията са наше ежедневие. Публичното изразяване на благодарностите също е много важно. Освен това, редовно се обаждаме по телефона на спонсори, донори и поддръжници, за да се уверяваме, че те знаят колко много ги ценим", казва Конър. 

Разпознавайте труда и искрено поощрявайте служителите, които много работят и допринасят за успеха. Отдадеността в работата и страстта да се преследва целта за успех могат да се поддържат с времето само, ако има вдъхновяващо лидерство на екипа. Когато то е налице, хората продължават да работят с години и, в най-добрия случай, се превръщат в посланици на бранда. Съвет за бизнеса: членовете на борда на директорите на компанията, лицата в управата й, трябва да познават поименно колегите си, разположени под тях в йерархията, без да живеят във фирмата отделен живот. Личният контакт мотивира. И ако някой служител се представи изключително добре в работата си по заложената мисия, уверете се, че това ще бъде съобщено на останалите по всички вътрешно-фирмени канали. Трудът не трябва да остава незабелязан. 

Инвестирайте в маркетинг. За неправителствените организации това е от ключово значение. Макар че се налага да даряват почти всички събрани средства за каузата, която подпомагат, те не пренебрегват рекламните кампании, защото знаят колко са важни. Няма друг начин постъпленията на организацията да растат. Друг съвет: също както НПО, бизнесът може да заложи на личните истории, разказвани в рекламата, за да бъде тя по-ефективна, да се свърже с хората на емоционално ниво и да бъдат привличани средства и желание за доброволческа помощ. 

Поставяйте реалистични цели. Да казвате, че се надявате да се справите по-добре от миналата година, не е реалистична цел. CURE Childhood Cancer например е работила с план за събиране на финансова помощ от три основни източници - индивидуални лица, компании и събития, организирани от нея. Към всяка от тези три насоки била посочена сума в долари, която се очаква да бъде набрана, през всяка от годините, в които организацията работи, от третата до петата година. Малкият бизнес може да си поставя цели по същия начин. Например, добавянето на повече места, където да се продават стоките и услугите му, повишаването на работната сила, обогатяванете на продуктовата линия и др. Растежът и потенциалът за печалби трябва да са предварително помислени и реалистично очаквани.  

Обградете се с топ съветници с най-различни занимания. Всички неправителствени организации обикновено имат в борда на директорите си професионалисти с експертен опит в различни области, обединени от общата мисия. Малкият бизнес също може да намери консултанти, които да споделят визията му и да му помагат да се развива чрез своите знания и опит. Такива могат да бъдат градски лидери на местната общност, активисти, икономически експерти, търговци от други браншове, преподаватели, клиенти, младежи, читатели, студенти. Всички те могат да споделят впечатления за услугите, продуктите и маркетинга. Важно е да бъде изградена тази мрежа от разнообразни консултанти. 

Източник: сп. Inc.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ