Digital Age: Ecosia - първият "зелен" браузър, с който можем да залесяваме планетата и да пестим ток

Digital Age: Ecosia - първият зелен браузър, с който можем да залесяваме планетата и да пестим ток

Digital Age: Ecosia - първият "зелен" браузър, с който можем да залесяваме планетата и да пестим ток

Тази седмица, съвсем навреме за Деня на Земята, търсачката с нестопанска цел Ecosia пусна "най-зеления браузър на Земята", като се стреми да предложи на потребителите по-устойчива алтернатива на Google Chrome или Safari на Apple, както и възможност за потребителите да излязат от сянката на големите технологични гиганти. 

Подобно на търсачката на Ecosia, колкото повече използвате браузъра, толкова повече дървета ще помогнете да бъдат засадени. Базираната в Берлин компания твърди, че от 2009 г. насам вече е засадила 200 милиона дървета. Ecosia си партнира с френския стартъп Kanop, за да следи усилията за залесяване от космоса. Намиращата се в Париж компания Kanop използва оптични, радарни и спътникови изображения от НАСА, ЕКА и Японската космическа агенция за засичане на светлина (LiDAR). Тя използва тези данни за обучение на алгоритми с изкуствен интелект и за създаване на "цифрови близнаци" на гората. Тези цифрови близнаци съдържат богата информация за количеството биомаса в гората, което дава възможност на Ecosia да наблюдава по-добре своите проекти за залесяване и да определя количествено тяхното въздействие по отношение на количеството CO2, което те изсмукват от атмосферата. Мащабните програми за засаждане на дървета станаха много популярни като начин за противодействие на изменението на климата. Но колкото и да са добронамерени, понякога се оказва, че тези проекти влошават положението. 

Засаждането на дървета на неподходящо място, в неподходящо време и използването на неподходящи видове всъщност може да обърне усилията за оздравяване на нашата планета. Ето защо подкрепата за правилните проекти от самото начало и наблюдението на тяхното въздействие са от такова значение. Ecosia казва, че вярва, че нейният подход към засаждането на дървета помага "да се държи индустрията отговорна, когато става въпрос за цялостно и дългосрочно залесяване".

Браузърът на Ecosia: не просто „зелен“, но и конкурентен

Новият браузър ще се захранва с възобновяема енергия от собствените соларни ферми на Ecosia. Всъщност компанията твърди, че браузърът всъщност ще генерира зелена енергия - по 25Wh на потребител всеки ден, в който той сърфира. Това е достатъчно за захранването на една електрическа крушка за 3 часа. Това може да не изглежда много, но ще се увеличи, ако 20-те милиона съществуващи клиенти на Ecosia започнат да използват браузъра. Той е оптимизиран за скорост. Създателите му твърдят, че зареждането на страници е до три пъти по-бързо от повечето масови браузъри. Това се дължи на вградения блокер за реклами, който намалява консумацията на данни и енергия от потребителите. 
Майкъл Меткалф, главен продуктов директор на Ecosia, заявява, че компанията е искала да създаде браузър, който е не само по-устойчив, но и конкурентен. "Ecosia е в режим на изграждане и сме убедени, че нашият продукт никога не е бил по-силен, що се отнася до потребителското изживяване", посочва Меткалф.

Към март 2024 г. Google Chrome и Safari имат съответно 65% и 19% от пазарния дял на браузърите. Microsoft Edge е на трето място с 5%, докато Firefox - който през 2011 г. заемаше 30% от пазара на браузъри - сега има само 2,8%.

При господстващото положение на Chrome и Safari промяната на навиците на потребителите за сърфиране не е лесна задача. Въпреки това неотдавнашният Закон за цифровите пазари на ЕС, който беше приет през март 2024 г., може да помогне за изравняване на условията пред конкуренция. 
"Приветстваме скорошни стъпки като тази на Закона за цифровите пазари", категоричен е Кристиан Крол, главен изпълнителен директор и основател на Ecosia. "Нашият браузър е и още един начин те да станат по-независими от големите технологии. Очакваме с нетърпение да видим как ще бъде приет, тъй като продължаваме да разширяваме ангажиментите си по отношение на климата в областта на залесяването, зелените инвестиции и застъпничеството", допълва той.

Какво могат да очакват крайните потребители?

Изграден върху платформата с отворен код Chromium на Google, браузърът ще бъде познат на всеки, който вече използва Chrome. Това включва персонализирано сърфиране и функции за сигурност като управление на пароли и SSL криптиране. Потребителите ще имат достъп до съществуващите функции на Ecosia, като например иконата на зелено листо, класацията на климатичните ангажименти и наскоро стартиралия AI Chat, задвижван от OpenAI. Чатботът генерира "по-зелени отговори", като насочва потребителите към устойчиви решения. 
Браузърът съдържа и функция "спонсорирани връзки", чрез която потребителите могат да пазаруват онлайн в платформи като Amazon, eBay и Decathlon, като същевременно подкрепят проектите на Ecosia за действия в областта на климата без допълнителни разходи. Това ще създаде нов поток от приходи за компанията, която досега печелеше всичките си пари от приходи от реклами.
Ecosia твърди, че всички нейни печалби отиват директно за проекти за засаждане на дървета по целия свят, а сега, с новия браузър - и за производство на чиста енергия. 

През 2014 г. Ecosia стана първата компания в Германия, получила сертификат за B Corporation като доказателство за нейната социана отговорност. През 2018 г. тя прехвърли акциите си на Purpose Foundation, за да гарантира, че те никога няма да могат да бъдат продадени и че никой, включително основателят, не може да печели или да получава дивиденти от компанията. Миналата година Ecosia направи няколко структурни промени в своята търсачка. След като години наред използваше Bing като единствен доставчик на търсене, компанията започна да експериментира с Google Search на пазари като Канада, Нова Зеландия, Бразилия и Филипините. Компанията използва System1 - компания за рекламни технологии, която синдикира резултатите от търсенето от Microsoft Bing, Startpage и Info.com.

Браузърът Ecosia вече е достъпен за настолни компютри Mac и Windows чрез страница за изтегляне, както и за мобилни устройства чрез магазините за приложения за Android и iOS. Можете да избирате функциите, които искате да виждате на началната страница, да използвате тъмен режим, да импортирате настройки от други браузъри и да избирате изображения от проекти на плантации за тапет.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ