Digital Age: Еволюцията на виртуалните асистенти

Digital Age: Еволюцията на виртуалните асистенти

Digital Age: Еволюцията на виртуалните асистенти

Десетилетната еволюция на смарт устройствата от стандартни гласови асистенти, които изпълняват прости битови задачи, до технологии, които могат да запомнят предпочитанията на потребителя и да намират отговори на най-неочаквани въпроси, е ярък пример за това колко бързо се променя нашият свят. Да видим как протече тази трансформация

Използването на изкуствен интелект постепенно излиза извън тесния кръг на технологичните ентусиасти. Той вече е масов продукт, който компаниите активно интегрират в своите услуги, особено във виртуалните асистенти.

Google и Microsoft вече са интегрирали генеративен изкуствен интелект в своите асистенти. Amazon планира да направи същото още това лято.

А дори стандартните виртуални помощници имат много широк спектър от функции - те могат да пуснат приказка по гласова команда, да намерят информация в интернет, да спуснат щорите или да кипнат вода в чайника.

Първите птички

Съвременните виртуални асистенти се появяват преди повече от 10 години. За начална точка може да се смята моментът, в който Apple представи Siri. Този асистент можеше да ви информира за времето, да включи песен и дори да ви напомни да изключите готварската печка чрез гласова команда. Това беше истинска революция - дотогава нито едно устройство не беше в състояние да разпознава задачи на толкова високо ниво.

Скоро след Apple и други технологични компании представиха своите виртуални асистенти. През 2014 г. Amazon показа "говорещ" високоговорител Echo с вграден асистент Alexa - тя разполагаше с около 50 000 умения, основното от които беше управлението на интелигентни домашни устройства. По-специално, тя можеше да регулира осветлението в къщата, да поръчва хранителни продукти с доставка по домовете и да решава други прости битови задачи. Устройството се оказа възможно най-лесно за използване, така че дори неопитният потребител можеше веднага да усети удобството на умния дом. Колонката с Alexa бързо стана популярна - само за две години компанията успя да продаде над 5 милиона устройства. След това Google реши да последва примера ѝ и през 2016 г. представи Google Home. Успехът беше зашеметяващ - след пускането на пазара компанията продава по една колонка Google Home Mini на секунда.

Отговори по сценарий

Първите съвременни виртуални асистенти, като Siri и Alexa, работеха въз основа на вградени скриптове за действие. Когато потребителят зададе въпрос, например "ще има ли снежна буря днес?", асистентът първо разпознаваше речта, след което специален софтуер превеждаше гласовата команда в текстов формат и изпращаше заявката за обработка. След това алгоритмите определяха предмета на заявката - в случая какво ще е времето - и търсеха необходимата информация в интернет. После се генерираше отговорът, който даваше  асистентът: "очаква се снежна буря и до - 10 градуса студ, усещането е като за минус 15".

През последното десетилетие виртуалните асистенти се усъвършенстваха значително. Например, те са придобили подобрен механизъм за обработка и разпознаване на естествен език, който позволява ясно да се разбере контекстът на вашата заявка. Например, можете да поискате напомняне за среща по няколко начина: "Напомни ми за срещата утре в 11 ч." или "Предупреди ме за срещата утре в 11 ч.", но асистентът ще интерпретира правилно искането ви и ще го изпълни.

Доскоро асистентите се използваха само за прости заявки за търсене и прости битови задачи. Беше невъзможно те да участват в смислен диалог и да изразяват собствено мнение.

Възможностите на виртуалните асистенти се разширяват благодарение на нарастващия брой приложения и устройства, с които те могат да взаимодействат, докато възможностите им в реалния свят са ограничени. Например, включвайки фенерче или камера, асистентът изпълнява една и съща задача, като просто взаимодейства с различни приложения. Да, възможността за стартиране на музика или задаване на напомняне чрез глас радваше потребителите, но подобна монотонна функционалност вече не може да изненада никого.

ГенИИ отговори

През 2022 г. Chat GPT от Open AI се превърна в сензация и за една нощ накара всички големи технологични компании да се преориентират към разработването на генеративни технологии за изкуствен интелект. Както вече знаем това е вид изкуствен интелект, който е способен да създава ново съдържание въз основа на данните, на които е обучен. След като осъзнаха потенциала на технологията, компаниите започнаха масово да внедряват генеративен ИИ във виртуалните асистенти. На първо място, тази технология откри възможността асистентите да излязат извън рамките на обикновените гласови запитвания. Второ, тя добави способността да се учи. Това означава, че виртуалният асистент вече ще може да се адаптира към нуждите на конкретните потребители.

Сега генеративният изкуствен интелект се усвоява от всички: от малки стартиращи предприятия до големи технологични компании. Лидерите в Силициевата долина също  започват да внедряват генеративен AI в своите асистенти. Google въведе тази технология в своя гласов асистент през есента на 2023 г., а Apple заяви, че Siri ще разполага с генеративен AI това лято.

Не е толкова просто

Откакто шумът около генеративния изкуствен интелект завладя света, големите технологични компании хвърлиха всичките си ресурси за постигане на лидерство в тази област. В същото време апетитът на индустрията е толкова голям, че много компании са готови да пожертват технологии и служители от други отдели само за да намерят допълнителни средства. Само през януари 2024 г. от 85 технологични компании са съкратени около 23 670 души - най-големият брой от март 2023 г. насам. Дори Apple не е успяла безпроблемно да прехвърли фокуса си върху разработването на услуги с вграден изкуствен интелект. Преди по-малко от месец компанията закри проекта си за създаване на самоуправляващи се автомобили и прехвърли част от екипа, работещ по него, към проекти за разработване на генеративен ИИ.

Причината е една: създаването на страхотен генеративен модел изисква много инвестиции. Внедряването на технологията във виртуален асистент също е скъпо. В същото време възвръщаемостта на всички тези инвестиции в краткосрочен план е под въпрос. След като е закупил умен високоговорител, потребителят може да го използва в продължение на 5 или повече години и да не плаща нищо за виртуалния асистент. В резултат на това се оказва, че компанията харчи пари за разработването и усъвършенстването на виртуални асистенти, но получава печалба само от продажбата на устройства, на които те вече са инсталирани, и от услуги за съдържание.

Освен това с появата на генеративния изкуствен интелект асистентите стават много по-интелигентни. Техните отговори вече не зависят от скриптове и шаблони: те са в състояние безкрайно да измислят идеи и да изпълняват други задачи, които преди това можеха да се извършват само от хора. Поради тази причина компаниите решиха да търсят начини да печелят от подобрените асистенти.

Така например Amazon обяви, че новата версия на гласовия асистент Alexa Plus с вграден генеративен изкуствен интелект ще се появи през лятото на 2024 г. и ще бъде достъпна само с платен абонамент. Набирането на допълнителни средства трябва да покрие разходите на компанията за разработване и за подобрения на потребителския интерфейс. Microsoft следва подобна стратегия - нейният виртуален асистент Copilot Pro вече е достъпен за потребителите само като част от платен абонамент.

Google само преди няколко седмици пусна своя асистент Gemini, базиран на изкуствен интелект, и откри абонамент за Gemini Ultra - още по-усъвършенстван модел на асистента.

To be continied…

Като се има предвид, че пазарът на генеративен изкуствен интелект се оценява на 11,3 млрд. долара, бъдещето на виртуалните асистенти изглежда обещаващо. Експертите прогнозират, че скоро те ще могат да разбират по-добре контекста, да разчитат емоциите на потребителите и дори да променят тона на гласа в зависимост от темата на разговора. Все още е твърде рано да се каже, че стандартните виртуални асистенти без вграден генеративен AI ще изчезнат напълно. Напълно възможно е обаче компаниите да станат по-активни във въвеждането на платени абонаменти за асистенти със "супер възможности". Потребителите, от своя страна, скоро ще могат да се сдобият с асистенти с възможности, които ще бъдат максимално близки до човешкия интелект.

По материали от чуждестранния печат

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ