Думата, която може да ви направи по-добър мениджър

Думата, която може да ви направи по-добър мениджър

Думата, която може да ви направи по-добър мениджър

Трудно е да даваш обратна връзка. Предприемачът Бен Хоровиц смята, че това е едно от най-трудните умения, които бизнес лидерите трябва да усвоят.

Истината е, че повечето от нас не искат да съобщават лоши новини и се опитват да избягват да стресират хората с критики, дори и те да са крайно необходими за подобряването на тяхното представяне в дългосрочен план. Как тогава да преодолеем естествената си склонност да спестяваме неприятните неща на останалите и да съберем сили да кажем на служителите или колегите си, че резултатите им не са достатъчно добри?

Традиционното решение носи разговорно име, което не е подходящо за този сайт, но да го наречем за момента „сандвича с похвали”. Идеята е да подсладите негативната оценка, като я „защипете” между позитивни комплименти. Единственият проблем при този подход е, че хората имат склонността да се фокусират върху хубавото и често забравят да обърнат внимание на лошото. Основателят на iDoneThis Уолтър Чен изтъква това в блога на компанията си:

„Идеята на „сандвича” е лекичко да поднесете трудната за преглъщане обратна връзка с помощта на похвали и комплименти. Изненадата е, че обичайно това води до резултат, обратен на желания.

В рамките на проучване за Чикагския университет професорът по поведенчески науки Айеле Фишбах проведе симулация, в която разделила един клас на две и помолила половината студенти да дадат отрицателна обратна връзка на другата половина. Колкото и да е странно, онези, получаващи информацията, останали с впечатлението, че „се справят чудесно”.

И защо тези младежи са си тръгнали с положителна идея за успеха си, когато останалите всъщност са ги информирали, че представянето им е незадоволително? „Негативната обратна връзка често е заровена в други фрази и не е много специфична”, обяснява Фишбах. С други думи, когато давате на някой от „сандвича”, той може да си тръгне, облизвайки устни.”

Ако се окаже, че не можете да дегизирате лошите новини така, както поливате омразните на децата си броколи със сметана и сирене, как ще накарате екипа си да преглътне критиките, без да ги нараните или да ги подтикнете към бунт? Писателят и предприемач Бен Каснока дава решението в своя блог – и то съдържа само три букви. Просто добавете към онова, което имате да казвате, думичката „още”.

„Представете си, че шефът ви дръпне настрана и каже: „Нямаш нужните умения за този проект.”

А след това си представете друг случай, в който шефът идва и ви казва: „Още нямаш нужните умения за този проект” или „Още не разполагаш с връзките, за да осъществиш тази сделка”.

Думата „още” прави всичко невероятно различно. В първия пример ще се почувствате като пълен глупак. А в останалите случаи, когато сте чули „още”, ще почувствате, че макар и сега да не сте готови, един ден бихте могли да постигнете успех.”

Една наистина минимална промяна, която като алхимична формула превръща критиката ви от нещо безкрайно неприятно в предлагане на чудесна възможност за развитие. Тя навява усещането, че сте убедени, че служителят ви може да се справи с предизвикателството.

По материали от Inc.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ