"Не" е новото "Да" в организацията на живота ни

Не е новото Да в организацията на живота ни

"Не" е новото "Да" в организацията на живота ни

Седях с главните изпълнителни директори на уважавани организации. Един по един, те ми разказаха, че прекарват дълги дни в срещи, в отговори на електронна поща или решаване на проблеми. Те също така признаха, че всичко това им пречи да вършат основната си работа.

Това е главоблъсканица, която не са успели да решат. Това е тема, която чувам в различни вариации всеки ден. Мислим за това като за една линия на лудостта - един порочен кръг. Ние реагираме на това, което е пред нас и ставаме пленници на спешното. Приоритизирането изисква размисъл, отнема време и много от ръководителите, които срещам, са толкова заети, че нямат време да спрат за миг и да се замислят за тези неща.

Твърде често мазохистично отговарят постоянно с "Да" на искания за срещи и други ангажименти. Това е по-лесно, отколкото да спрат за момент и да помислят кое е наистина важно. Истината е, че има адреналин в това да отговаряте с „да“. Много от нас са станали зависими, несъзнателно от скоростта на живота - с висок адреналин с постоянна заетост. Нашата грешка е, че ние по-често се питаме "Какво следва?", отколкото "Защо се случва това?" Но както Ганди е казал: "Едно "не", изречено с най-дълбоко убеждение е по-добре, отколкото "да" изречено само, за да избегнете неприятности."

Да се научите да казвате спокойно, но твърдо „не“, може да бъде най-големият капацитет на нашето време. В свят на безмилостни изисквания и безкрайни възможности, следва да даваме приоритет на задачите, които придават най-голяма стойност. Вземането на тези решения изисква редовно да изоставаме крачка назад от тълпата. Когато си дадем пауза, си осигуряваме време за реакция, за оценка на това, което сме преживели.

Паузата е като презареждане, което ни дава възможност да коригираме курса към успеха.

Има четири практики, с които да постигнете това.

1. Направете график в календара си с всичко, което смятате за важно, но не спешно. Ако то е спешно, най-вероятно ще го направите. Ако е нещо, което може да отложите, вие вероятно ще го отложите - особено ако е предизвикателно. Ключът към успеха е изграждането на много специфични практики, ритуали, които да станат автоматични с течение на времето и вече да не изискват много съзнателно намерение или енергия.

Най-новият ритуал, който добавих към моя живот наскоро е да оставам изцяло офлайн след вечеря всяка вечер и в почивните дни. Практикувам го едва от две седмици, но това създава навик в съзнанието ми.

2. Направете равносметка. Преди да си тръгнете от работа вечер отделете достатъчно време - най-малко 15 до 20 минути, за да направите равносметка на това, което се е случило през този ден и да определите най-важните задачи, които искате да приключите на следващия ден.

Изясняването и определянето на приоритетите е това, което изследователят Петър Голуитзер нарича "изпълнение на намеренията". Това ще ви помогне да останете фокусирани върху приоритетите си под натиска на всичко това, което неизбежно отвлича вниманието ви.

3. Започнете работния ден с най-важната задача от списъка ви.  И се постарайте да приключите за 90 минути. Ако е възможно, дръжте вратата затворена, изключете електронната си поща и телефона. Колкото повече се съсредоточите, толкова повече работа ще свършите. Повечето от нас имат най-високо ниво на енергия и концентрация на вниманието си в първите активни часове от деня. Ако сте от малкото хора, които имат повече енергия по-късно през деня, може да определите време следобяд за най-важните задачи.

4. Взимайте си почивки. Правете най-малко една редовна почивка сутринта, следобяд и не забравяйте да обядвате на друго място, а не зад бюрото. Това са важни възможности всеки сам да поднови енергията си, така че отбележи напредък през деня.

По време на тези почивки може да си зададете и няколко въпроса:

1. Свърших ли това, което възнамерявах да свърша преди тази почивка

2. Ако не - защо?

2. Какво искам да свърша, докато дойде време за следваща почивка и на какво трябва да кажа не, за да го постигна?

Carpe Diem. (б.р. "Улови мига" от латински)

Тони Шварц за Harvard Business Review

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ