20 години "Екстрапак"

20 години Екстрапак

20 години "Екстрапак"

За първите 5 месеца на тази година продажбите на чанти за многократна употреба са близо три пъти по-големи в сравнение със същия период на миналата, разказва Милен Георгиев, съдружник и управител в компанията, която произвежда торбички.

Господин Георгиев, как се прави бизнес с производство у нас? Какво мислите сега, 20 години след началото?

Трудно беше в началото, сега е по-лесно - може би защото му свикнахме. Отстрани погледнато, и на мен ми се струва много сложна синхронизацията между доставки, цехове, производствени линии, поръчки, клиенти... Сега обаче "Екстрапак" има добре сработен екип, в който всеки знае своята роля и допринася нещата да са под контрол. Като цяло условията за производствен бизнес се подобриха значително през последните години. Особено благоприятна е ситуацията от началото на тази година, когато високият курс на долара направи много конкурентен нашия експорт.

Колко пъти през годините ви се наложи да променяте технологии, процеси, машини, за да предлагате най-добрия и качествен продукт?

От създаването си четири пъти сменяхме наемодателите си, докато през 2001 г. завършихме строежа на първия си собствен завод. През това време сменихме три генерации от производствено оборудване. Първите ни машини бяха изцяло механични. След това дойде времето на машините със серводвигатели и PLC управление. В последно време инвестираме в оборудване, което може да се интегрира с нашата ERP система. Стараем се да направим не само отлично качество на произвежданите продукти, а и на цялостното преживяване на нашите клиенти: консултирането им при избор на оптимална опаковка, прецизното уточняване на всички параметри на изделието, кратките срокове за изработка и т.н.

Една от водещите мисии на "Екстрапак" е да развива бизнеса си с грижа за околната среда. Как го постигате? Успявате ли да привличате към тази кауза и бизнес партньорите си?

Още на първото изложение, на което участвахме в Западна Европа през 2004 г., ние видяхме, че партньорите, които намерихме там, са силно заинтересовани да предлагат продукти, които оставят минимален отпечатък върху природата. Това ни амбицира и през следващите години реализирахме множество иновации, които намаляват замърсяването с отпадъци: линии за хартиени чанти, разградими опаковки от дегрален и екоматер, системата
"Рециклирай за бонус".

През 2012 г. правителството прие ограничителна наредба за торбичките, като в същото време администрацията нямаше ресурси да съблюдава изпълнението й. Това доведе до силно нарастване на сивия сектор в предлагането на торбички и интересът в България към нашите екологични решения намаля. През последния месец обаче РИОСВ извършиха множество проверки на търговски обекти и наложиха глоби на търговци, които използват торбички без платена продуктова такса. Това доведе до увеличено търсене на нашите екологични решения и в частност на чантите за многократна употреба.

Увеличава ли се потреблението на чанти за многократна употреба у нас и в останалите страни, в които изнасяте продукция? Има ли практики, които работят в чужбина и могат да се прилагат у нас?

За първите 5 месеца на тази година продажбите ни на чанти за многократна употреба са близо три пъти по-големи в сравнение със същия период на миналата. Нарастването е както на българския пазар,
така и в чужбина. Донякъде причината е в най-новия ни продукт - здрава платнена чанта за многократна употреба с антибактериално покритие от вътрешната страна и фотореалистичен печат от външната. Премиерата на тези иновативни чанти за пазаруване беше на изложението PSI в Дюселдорф, през май ги представихме във Франкфурт и Амстердам, а другата седмица ще бъдат акцентът на щанда ни в Париж по време на експозицията Pack&Gift.

В края на април в Европейския парламент бе гласувана директива 2015/720, която поставя амбициозни цели за намаляване на употребата на еднократните полиетиленови торбички. С прилагането й очакваме да се увеличи търсенето на торбички за многократна употреба.

Как изглежда статистиката при хартиените опаковки и чанти?

Търсенето на хартиените чанти, които произвеждаме, също бележи голям ръст. Все повече клиенти осъзнават, че не всички хартиени чанти са екологични, защото част от хартията се произвежда по начин, който унищожава природата. Затова нараства търсенето на чанти, сертифицирани по стандарта FSC. Той гарантира, че хартията за тях е произведена от добита по устойчив начин дървесина, който не нарушава функционирането на екосистемите.

Какви са плановете ви за развитие през следващите 5 години?

За да задоволим собствените си нужди от нетъкан текстил за производството на чанти за многократна употреба, миналата година пуснахме първата в България линия за нетъкан полипропилен спънбоунд. Оказа се, че този плат намира приложение в много други области - мебелното производство, интериорния текстил, селското стопанство, строителството и хигиенната индустрия. В момента доставяме четири пъти повече текстил на външни клиенти в сравнение с това, което използваме за нашето производство. Затова решихме да построим трети завод, който ще е предимно за нетъкани платове и композитни материали на тяхната основа. В него ще произвеждаме много специализирани платове, в това число такива, които се използват за филтриране и за еднократни бебешки пелени. Към завода ще функционира и лаборатория, чрез която ще се опитаме да разработим нови материали на базата на нетъкания текстил. В същото време ще продължим и с инвестициите в производството на хартиени и полиетиленови рекламни чанти в рамките на сегашните два завода.

Как приятелството и бизнес партньорството се съхраняват през годините? Повече помагат или повече пречат?

Ние, петимата съдружници и основатели на "Екстрапак", сме приятели още от ученическите години, когато съдбата ни събра в математическата гимназия на Велико Търново. Дългият път, който извървяхме, и трудностите, които преодоляхме заедно, по-скоро укрепиха партньорството ни, вместо да го разрушат. Освен приятелството от училище, друг фактор, който ни помогна през годините да преодолеем различията помежду си и да бъдем успешен екип, е рационалното мислене, което надделява над емоциите. Когато имаме различия, ги дискутираме с точни факти и рационални доводи. Това понякога води до забавяне на решенията ни, но за сметка на това взаимното съгласие ускорява изпълнението им.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ