Вестникът се адаптира в таблета. Microsoft харесва това

Вестникът се адаптира в таблета. Microsoft харесва това

Вестникът се адаптира в таблета. Microsoft харесва това

За всички ни беше очевидно - вестникарският бизнес пострада след масовизирането на интернет. Дигиталните новини и социалните мрежи направиха вестниците по-малко нужни. Младежите много рядко си купуват ежедневници. 

По много начини този спад на желанието на аудиторията да плаща за интелектуалния продукт наподобява това, което се случи с музикалния бизнес, след като интернет навлезе, с неговото безкрайно безплатно слушане на парчета. 

Хората, разбира се, все още искат новини и музика. Но те вече не искат да си ги купуват, предпочитат ги безплатно. 

Как се отрази това на печата? По-малко рекламни приходи - солиден спад на рекламата, следователно по-малки бюджети за работа на медийните фирми - по-малко репортери, по-зле платени журналисти, по-малко авторски истории, в които са инвестирани време и пари, по-забързано медийно производство с по-ниско качество. В края на този процес редица печатни медии въобще спряха да съществуват и бяха закрити. 

Хората все още искат местни новини, но много от тях ги искат дигитално, споделени в социалните медии, в интерактивен вид по фирмулата гледам + слушам + чета + давам обратна връзка/изказвам мнение + аз също досътворявам историята. 

Какво ново в този ред на мисли? Една малка американска компания на име Pacific Northwest обедини сили с технологичния гигант Microsoft в САЩ, за да започне да доставя новини от вестници на таблети, работещи с Windows 10, срещу абонамент.

С технологията читателите могат да бъдат част от новинарския процес. Microsoft партнира в проекта с Pioneer News Group - медийна фирма от Сиатъл, която притежава 23 вестника - ежедневници и седмичници, излизащи във Вашингтон, Орегон, Айдахо, Монтана и Юта. Pioneer започна да предлага 8-инчови таблети с Windows, които читателите получават, като се запишат за абонамент на цена от 15 долара месечно за 1 година. 

Абониралият се потребител не само се сдобива с таблет с дигитална версия на местния вестник, но и получава в края на всяка седмица неделния му печатен брой. Той може и да чете местните новини на всички устройства с Windows, Android, iOS, които вече притежава (не е задължително само да е на Windows). Получава и мобилно приложение на име uReporter, което му предлага инструменти да бъде същински репортер и да съобщава новини. 

Като цяло проектът е усилие, което Microsoft описва като начинание, целящо да се създаде една нова екосистема за предизвикване на глобалните социални мрежи "чрез хиперлокална онлайн общност от местни жители и фирми, с център във вестника". 

Целта е смела, но има логика. Тя е усилие, което признава, че вестниците вече не служат като основен източник на новини, но хората все още ценят репортерите и новинарските им истории, просто изискват и по-интерактивно преживяване. 

Дали идеята ще проработи? Проектът на Microsoft и Pioneer признава не само че хората са променили начина, по който научават новини, но и че се е изменила дефиницията за "новина". От решаваща важност за всяка вестникарска компания е да приеме, че всичко, за което ги е грижа читателите - от темата на първата страница, до факта, че супата в някой ресторант на местно ниво е най-добра, може да бъде счетено за "новина".

"Това е вълнуваща еволюция за индустрията ни", коментира Майк Гуглиото - главен изпълнителен директор на Pioneer. По думите му проектът дава възможност на хората от местната общност да взаимодействат с вестника, а също и да получат таблет, ако са търсили конкретна причина да имат такъв в дома си. Всичко това - на достъпен като цена абонамент. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ