Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Как да се преборите със „синдрома на неудачника“

Снимка: Shutterstock

Той е напълно реален и изключително вреден. Всеки от нас е имал моменти в живота, в които се е съмнявал в собствените си способности и умения.

Лесно може да ви тласне по пътя на съмнението и да ви накара да се чудите защо сте получили важно повишение, вместо ваш колега, който смятате за по-компетентен, и да започнете да чакате с неохота момента, в който останалите ще ви разкрият като некомпетентен и неподготвен. Те вярват, че са успели да заблудят всички, че са компетентни, докато всъщност не са.

Синдромът на неудачника може да засегне абсолютно всеки, като дори най-интелигентните и успешни хора могат да станат негова жертва и да започнат да омаловажават личните си постижения, въпреки всички доказателства за техния успех.

В края на краищата, на всички ни се налага да се съобразяваме с вътрешния си глас и да внимаваме какво точно ни казва той. Така че, от ключово значение за вашия успех е да заглушите негативния си вътрешен глас.

Това са най-често срещаните форми, под които се проявява синдрома на неудачника, и начините, по които да се справите с тях:

1. „Не съм толкова компетентен/на, за колкото ме мислят.“

Този начин на мислене е вреден не само за вашето ниво на самочувствие , но и за професионалните ви отношения на работното място. Припомнете си последният случай, когато някой ваш колега е направил грешка или не е знаел отговора на някакъв въпрос. Освен ако не работите в една наистина токсична среда, то най-вероятно на вашият колега не е бил засипан от обиди и не му е било натяквано колко зле се е справил. Разберете до къде точно се простират границите на вашите способности и се научете да вярвате в себе си.

2. „Получих този пост, защото бях на правилното място в точното време. Най-вероятно някой друг би се справил по-добре добре с моята работа.“

Когато вътрешният ви глас изрече тези думи, вие трябва да си припомните как точно сте получили работата. Ако сте били наети в нова компания, помислите за всичкия труд и усилия, които сте вложили в подготовката си за интервюто и колко хора всъщност сте победили, за да спечелите желаната позиция. От друга страна, ако сте получили повишение, фокусирайте вниманието си над всичко, което сте постигнали, откакто сте започнали работа в компанията. Дори и наистина да сте били на правилното място в точното време, не забравяйте, че по-важният в случая е бил факта, че сте имали правилната подготовка и смелостта да поемете тази важни крачка.

3. „Не обичам да говоря за моите постижения.“

Ако се чувствате неудобно, когато получавате признание и комплименти за вашето представяне, то най-вероятно произхожда от идеята, че не ги заслужавате. В основата си тази идея обаче няма нищо общо със самото постижение и с това дали вие заслужавате тези похвали, а вместо това тя идва от начина, по който самите вие възприемате себе си. За съжаление, много често нашата самооценка не отговаря на реалността, като понякога това може да доведе до силно подценяване на собствените ни способности, а друг път до изграждането на нарцистична натура, която ни кара да мислим, че сме най-добрите във всяко едно отношение. Вместо да си губите времето в размисли за това какво заслужавате и какво не, фокусирайте вниманието си върху това, което може да предложите на другите и намерете начини да използвате уменията си по възможно най-ползотворния начин.

още по темата
още от Техники за успех
16
Понеделник
Декември