Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Кога да бъдеш „екипен играч“ се превръща в проблем

479

Снимка: Shutterstock

Да бъдеш добър екипен играч днес е ключово умение, което работодателите търсят у всеки кандидат за работа. Макар че способността да си сътрудничите и да се сработвате ефективно с вашите колеги е качество, което се изисква в почти всяка  длъжностна характеристика, поставянето на твърде голям акцент върху екипната работа може да се отрази негативно върху вашата кариера.

Отделянето на прекалено много внимание върху постигането на консенсус и прекомерната загриженост за чуждото мнение могат да навредят на способността ви да вземате решения, да защитавате личната си позиция и да печелите признание за вашите специфични умения и силни страни.  

„Когато сме твърде подвластни на мнението на другите, прекалено смирени и мълчаливи, за да защитим собствената си гледна точка, твърде безволеви, за да се изправим срещу нещо, с което не сме съгласни, ние се превръщаме в едни неуверени, раболепни и неефективни „НЕлидери“ и изграждаме огромни препятствия пред професионалния си растеж и развитието на нашата кариера“, казва Шефали Рейна, професионален коуч от Ню Йорк.

„Работата в екип определено прави по-трудно за външните лица да разграничат личния ви принос и вашите индивидуални качества и компетенции от тези на вашите колеги“, казва Ребека Киоу, доцент по „Мениджмънт на човешките ресурси" в университета "Рутгърс".

Тъй като при съвместните проекти вие сте принудени да поделите светлината на прожекторите заедно с вашите колеги, хората, който не разполагат с допълнителна информация за конкретното представяне на отделните членове на екипа, няма как да припознаят вашият индивидуален принос за проекта. Това в крайна сметка може да ви лиши от възможността да получите повишение на заплатата или да бъдете назначени на по-висшестояща позиция.

Не приемайте казаното дотук за призив да захвърлите настрана всяка екипна работа, а за съвет, който да ви помогне да избегнете поставянето на прекалено голям акцент върху съвместната работата с вашите колеги и неглижирането на личното ви професионално развитие. Ето 5 начина да избегнете капана на прекомерното сътрудничество:

1. Намерете баланс между екипната работа и индивидуалните проекти

Работата в екип носи множество преимущества. Ако вашият екип често постига добри резултати и получава заслуженото признание, пред вас се разкриват повече възможности да разширите професионалната си мрежа от контакти, отколкото ако работите сами. Въпреки това, намирането на баланс между екипната работа и индивидуалните проекти, който ще ви позволи да разкриете вашите качества и да получите лично признание, е от ключово значение за изграждането на вашата репутация и изкачването на професионалната стълбица

2. Научете се да казвате „не“

Когато отделя прекалено много внимание и време на екипната работа, човек има чувството, че е в непрекъснат контакт със своите колеги. Това може да доведе до бърнаут и да навреди на индивидуалната ви работа.

„Може да започнете да прекарвате цялото си време в обработване и разпространение на информация между различните членове на екипа, което да ви остави без нужната енергия, за да свършите вашата съществена работа“, казва Киоу. Подбирайте внимателно екипните проекти, в които да участвате, и се научете да казвате „не“, преди да бъдете натоварени с повече ангажименти, отколкото можете да понесете.

3. Станете специалист

Специализацията в конкретна област ви позволява да спечелите индивидуално признание за вашите умения и познания.

„Установяването на конкретна област на компетентност и експертиза може да ви помогне да спечелите автономия в рамките на екипа и да открие пред вас възможностите, от които се нуждаете, за да се откъснете от зависимостта си от вашите колеги“, съветва Киоу.

4. Подбирайте стратегически хората, с които формирате екип

Бъдете внимателни в подбора на хората, с които си сътрудничите най-често на работното място, за да увеличете максимално ползите от вашата съвместна работа и да ограничите до минимум проблемите, които се свързват с екипната работа. Работете с хора, които са компетентни в различни сфери, допълващи вашите умения и познания, или с такива, от който може да научите нещо и да подобрите личните си способности. Подбирайте проекти, в които има потенциална изгода за всички участници. Може би вашият принос към екипа идва под формата на специфични познания, докато този на ваш колега е под формата на мрежа от контакти, които могат да помогнат за реализацията на проекта. Важното в случая е да търсите хора, с които си заслужава да работите, вместо да се впускате във всеки нов съвместен проект, който се разкрива в компанията.

5. Не се страхувайте да вземате решения, които не отговарят на общоприетият консенсус

Много често екипните играчи отделят прекалено много внимание и почит на мненията и идеите на другите.

„Когато сме прекалено отдадени на работата в екип, ние искаме всички да се съгласят с дадено решение, преди да продължим напред“, казва Рейна.

Това създава ненужно забавяне и отлагане в опит да се постигне пълен консенсус. Няма нищо лошо в търсенето на мнение от всички членове на екипа, но всяка задача трябва да има краен срок за дискусиите по процеса на решение. Приемете факта, че понякога няма да можете да достигнете консенсус и че екипът ще трябва да приеме решение, което няма да се хареса на всички членове. В крайна сметка, приемането на компромисно решение също е качество, което всеки екипен играч трябва да притежава.

Лиса Евънс за FastCompany.com

още по темата
още от Техники за успех
20
Неделя
Октомври