Защото сте страхотен шеф!

Защото сте страхотен шеф!

Защото сте страхотен шеф!

Има много хора, които са наистина добри шефове, но не по-малко са тези, които не се справят с ролята на лидер. 

Една малка част обаче могат да определени като изключителни шефове, не само заради видимите резултати от действията им, но и заради това, което остава скрито зад завесите.

Това са 9 неща, които страхотните шефове правят, без служителите им да разбират за тях.

1. Опитват се да разберат мотивацията, която стои зад действията на служителите

Понякога служителите правят грешки или просто не се справят добре с възложената им задача. Понякога се захващат с проект, без да са получили одобрение или без да имат причина да го правят. Понякога те пренебрегват целите на фирмата, преследвайки лична изгода.

Когато някое от тези неща се случи, най-лесно е да предложите, че този човек не го е грижа за работата и че не слуша това, което му казвате. Почти винаги обаче причината е далеч по-дълбока. Служителят ви може да има чувството, че губи контрол върху живота си или пък да се чувства маргинализиран и недооценен. Може би той просто опитва да намери смисъл в работата си, който парите и влиянието не могат да му осигурят. 

Ефективните шефове се фокусират върху решението на специфичния проблем. Изключителните шефове търсят причината, която веднъж преодоляна, ще доведе до много по-голяма позитивна промяна.

2. Не само прощават, но и забравят

Когато ваш служител направи гаф, особено когато става въпрос за наистина сериозна грешка, много лесно може да го запомните като „онзи, който се провалил в най-важния момент“ и завинаги да го свързвате с неговият неуспех.   

Истината е, че една грешка или провал са само една малка част от цялостното представяне на човека. Добрите ръководители знаят как да направят крачка назад и да оценят служителя по достойнство. 

Ако сте наистина изключителен шеф, напълно ще забравите за тази грешка, защото знаете, че ако гледате на всеки служител през обектива на неговите провали, винаги ще се отнасяте към по специфичен начин, което ще навреди на вашите отношения и на неговото представяне.

Да прощаваш може да е велико, но да забравяш е нещо изключително.

3. Поставят еднакъв приоритет върху целите на служителите и тези на компанията.

Добрите лидери мотивират и вдъхновяват своите служители да изпълнят целите на компанията. Страхотните шефове карат служителите си да чувстват, че това, което правят, ще бъде от еднаква полза както за компанията, така и за тях. В края на краищата, за кого бихте работили по-усърдно: за фирмата или за себе си?

Без значение дали получават възможности за професионално развитие или шанс да блеснат пред останалите със своите постижения, служителите, които откриват личен смисъл в работата си, се представят значително по-добре от тези, които просто покриват нормите, прието от компанията.

4. Помагат , без да очакват нещо в замяна

Клиентът е разочарован или доставчикът е недоволен. Какъвто и да е проблемът, добрите шефове подкрепят своите служители. Те знаят, че в противен случай ще подкопаят доверието, което подчинените им имат в тях и ще изгубят част от своя авторитет.  След това обаче повечето шефове ще кажат на служителя си: „Слушай, застанах зад теб, но…“

Ако сте страхотен шеф, няма да стигнете до частта с „но“. Вие знаете, че подкрепянето на вашите служители, дори и когато това ще се отрази негативно на вас самия, е правилният избор.

5. Избягват вземането на публични решения.

Когато става въпрос за разрешаване на проблем, в повечето случаи най-компетентният човек, който може да вземе решение, не е шефът, а служителят, който е най-близо до проблема.

Решителността е важно качество, от което се нуждае всеки добър ръководител. Страхотните шефове също са решителни, но често по един по-различен начин: Те решават, че не са правилният човек, който може да направи най-добрият избор, и намират точния човек за това.

Великите шефове не правят това, защото се страхуват да вземат определени решения, а защото знаят, че не трябва да го правят.

6. Не гледат на контрола над останалите като на награда

Много хора отчаяно искат да бъдат шефове, за да могат да водят парада. Като страхотен шеф, вие не се интересувате от това да имате власт над останалите. Служителите ви не гледат на вас като на човек, който упражнява контрол, просто защото може да си го позволи, а като на такъв, който помага.  

7. Оставят служителите сами да извадят поуки от грешките си

Изключителните шефове не се карат и не диктуват, те работят заедно със служителите си, за да разберат какво точно се е случило и какво трябва да се направи, за да коригират тяхната грешка. Те знаят, че уроците, които научаваме сами, са тези, които помним завинаги.

Все пак, добрите служители нямат нужда от постоянни порицания и обвинения. Те знаят къде са сгафили. Затова, понякога мълчанието е най-добрият начин да се уверите, че те ще запомнят този момент и ще си вземат урок.

8. Позволяват на служителите да имат идеи

Преди години работех в сферата на производството и тогавашният ми шеф ме изпрати да помогна за преместването на техниката в нов офис. Става въпрос за най-обикновен физически труд, но в продължение на два дниа имах възможността да гледам как работи целият производствен процес.

Бях завладян от работата и малко по-късно попитах шефа си дали мога да бъда обучен за позицията на секретар, отговарящ за производството. Тези два дни предизвикаха у мен интерес към продуктивността и оптимизацията на процесите, който имам и до днес.

„Знаех, че ще се впуснеш в работата с широко отворено съзнание и че щом се докоснеш до нейните тънкости, тя ще ти хареса.“, по-късно ми призна моят шеф.  

Ако сте страхотен шеф, ще видите потенциала на вашите служители и ще намерите начин да насърчите тяхната инициативност.

9. На път за вкъщи винаги имат чувството, че е можело да се справят малко по-добре

Лидерството представлява една битка със несигурността. Всяко нещо, за което може да се сетите, е нещо, за което шефовете се притесняват.

По тази причина най-добрите ръководители се прибират у дома всеки ден, чувствайки, че са можели да направят нещата малко по-добре, по-бързо или по-умно. Те имат чувството, че са можели да направят повече, за да уважат доверието на служителите си.

Въпреки че това остава невидимо за останалите, то ви кара всеки ден да бъдете по-добър в работата си, отколкото сте били вчера. Защо ли? Защото сте страхотен шеф.

Джеф Хейдън, автор на „TransForm: Dramatically Improve Your Career, Business, Relationships, and Life ... One Simple Step at a Time“, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ