нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Шефът интроверт, служителите - екстроверти. Може ли да проработи?

Снимка: Shutterstock

Повечето от нас могат да определят себе си като интроверт или екстроверт, а има такива, които са някъде по средата. Сравнително лесно е да разпознаете хората от офиса, които са ви пълна противоположност, но какво се случва, когато трябва да ги ръководите? По какъв начин трябва да подходите към вашите служители, ако сте интроверт, който отговаря за екип от екстроверти?

Ръководенето на хора, които имат коренно различни характери от вашия изисква от вас да се настроите на тяхната вълна и да разберете какво ги мотивира и вдъхновява, казва Девора Зак, автор на „Networking for People Who Hate Networking”.

„Човек постига успех, като се възползва от силните си страни. За да  ръководите някой друг, трябва да разбирате неговите силни страни“, казва тя.

Според нея, различията между интровертите и екстровертите на работното място се изразяват в два основни фактора:

Откъде извличате енергия

Интровертите черпят енергия от времето, което прекарват насаме със себе си, докато екстровертите се зареждат от социалните контакти. За шефът интроверт управлението на екип от екстроверти, които предпочитат постоянното взаимодействие пред индивидуалната работа, може да бъде изтощаващо както физически, така и психически, но според Зак има начин двата типа характери да работят в унисон.

„Интровертът може да намира разговорите по време на обедната почивка за досадни и натоварващи, докато за екстроверта те са източник на енергия и мотивация. Шефът интроверт може да мисли, че служителите му си губят времето с разговори и събирания с техните колеги, но той не трябва да забравя, че това е техният начин да разпуснат натрупаното през деня напрежение“, казва Зак.

„От друга страна, екстровертите могат да останат с впечатлението, че шефът им си губи времето, докато гледа „безцелно“ през прозореца, но в действителност той използва това време за да си възвърне силите и да намери нужната мотивация за останалата част от работния ден“, допълва тя.

За да постигнете добро ниво на сътрудничество с хора, чиито характер се различава коренно от вашия, трябва открито и ясно да заявите какъв е стила на работа, който предпочитате. Ако имате нужда от това да бъдете насаме със себе си – затворете вратата на офиса и кажете на служителите си да не ви прекъсват, освен ако не става въпрос за нещо спешно.

Освен това, като мениджър трябва да внимавате с това каква репутация ще си изградите в очите на другите.

„Ако сте уверен и решителен интровертен лидер, хората могат да разберат погрешно вашето поведение и отказите ви от социализация. Ако сте поканени на обяд с колегите и откажете, защото сте наясно с факта, че за вас това ще бъде загуба на време, което може да използвате по по-ползотворен начин, служителите ви могат да си помислят, че сте екстровертен сноб, който се мисли за нещо повече от другите“.

Важно е шефовете интроверти от време на време да казват „да“ на подобни предложения, съветва Зак.

„Стилът ви на работа не трябва да бъде напълно статичен. Знам, че поканите за обяд или групова среща след натоварена конференция могат да звучат ужасно за един екстроверт, но ако намерите време, за да си набавите нужната енергия, преди това, може да ги „преживеете“. Когато правите съзнателен избор да излезете извън зоната си на комфорт, вие поемате голяма стъпка към преодоляването на различията, които имате с вашите служители, и изграждането на взаимно доверие и уважение“, добавя тя.

Начина, по който мислите

Интровертите мислят, преди да говорят, докато екстровертите говорят, за да изразяват начина, по който мислят. За мениджърът интроверт може да бъде трудно да ръководи екстроверти, защото твърде многото приказки в офиса могат да го разкронцентрират. За да успеете в тази си задача, трябва да изградите специфични системи, казва Зак.

Например, ако имате среща с приказлив служител, задайте времеви лимит за нейната продължителност.

„Кажете, че имате пет минути. Нека служителят знае предварително, че разговорът има ясни граници и че имате и друга работа, върху която трябва да се фокусирате.“, съветва тя.

Освен това, трябва да имате предвид разликите в начина на говорене.

„Когато интровертът казва нещо, може да сте сигурни, че той в действителност вярва в него и иска да го каже. От друга страна, при екстровертът говоренето е процесът, който му помага да стигне до някаква важна точка, която иска да сподели“

В резултат на това интровертите и екстровертите често остават с различни идеи и впечатления от общите срещи. За това е важно мениджърът интроверт да направи кратък обзор на взетите решения и да определи конкретните стъпки, които трябва да бъдат предприети.

Също така, трябва да обърнете внимание на начина, по който интровертите и екстровертите се изразяват по време на тези общи срещи.

„Кажете на служителите си да помислят няколко минути, преди да започнат да споделят идеите си. Това дава на интровертите време за размисъл. Понякога интровертите не споделят своите идеи по време на срещата, защото предпочитат да го правят насаме с вас или просто защото не обичат да се надвикват с другите. Добре е да им дадете възможността да изразяват идеите си в писмен вид под формата на имейл“, съветва Зак.

Постигане на разбирателство

С времето ще опознаете хората по-добре и ще свикнете с тяхното поведение. Полезно е да споделяте с другите предпочитаният от вас начин на работа и същевременно с това да ги питате за техните предпочитания.

„Проблемът идва от това, че хората имат различни разбирания за това какво означава да се държиш „уважително с някой“. Например, за екстровертът поздравът за добре дошъл след дълго отсъствие може да е символ за любезност и уважение, докато интровертът може да го приеме за досадно и натрапчиво поведение“, казва Зак.

„Както знаете, златното правило е да се отнасяте се с другите по начина, по който бихте искали те да се отнасят с вас, но платиненото е да се отнасяте с другите така, както те искат да се държите с тях. Не пренебрегвайте нито едно от двете“, казва още тя.

.....................

Стефани Воза за FastCompany.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Управление