Шеф е, но не и лидер...

Шеф е, но не и лидер...

Шеф е, но не и лидер...

Какво точно означава да бъдеш лидер? По темата са написани стотици книги и хиляди публикации, всяка една от които добавя към натрупаното през годините познание за същността на ефективното лидерство. Ако има едно нещо, с което могат да се съгласят всички автори на материали по темата, то е че в основата на лидерството е общуването с хората и взаимоотношенията, които градите с тях.

Вашият ръководител отговаря ли на това ключово изискване? Не? Тогава може да се каже, че вие имате шеф, но не и лидер.

Ето още няколко знака, че човекът за който работите, не става за лидер:

1. Не му пука за неговите служители и за това дали те се развиват в професионално естество

Един от най-ярките признаци за ефективно лидерство е фокусът върху изграждането на култура на учене, в която всеки получава възможността да сподели своето мнение и идеи. Тази култура е антипод на  традиционната строго йерархична структура, при която обикновените служители нямат особено поле на изява и единственото мнение, което в крайна сметка има значение, е това на висшестоящите мениджъри. Лидерите, които се стараят да развиват уменията, познанията и способностите на своите служители имат значително предимство пред останалите. Когато всеки член на техния екип има възможността да расте и да се учи, той става по-мотивиран да дава най-доброто от себе си в работата.

2. Не споделя светлината на прожекторите

Не веднъж съм чувал от мои клиенти оплаквания от шефове, които просто отказват да споделят светлината на прожекторите с другите, още повече, че в много от случаите те имат минимален принос за успеха, за които всъщност си преписват заслугите. Представете си следната ситуация. Имаме страхотен екип, който е създал нов продукт, който на мига се превръща в истински хит сред клиентите на компанията. Те не спират да говорят за това колко е добър той и как нямат търпение да се сдобият с него. И тогава изведнъж на сцената се появява главният мениджър, който застава в центъра на прожекторите и поема отговорност за успеха на екипа, без да отбележи приноса на който и да е от неговите служители. Подобен начин на поведение показва на хората, че те не са ценени и че колкото и добре да се представят в крайна сметка няма да получат заслуженото признание.

3. Обича да контролира другите

Ако има един човек, който в никакъв случай не заслужава да бъде наричан „лидер“, то това е микромениджърът, който иска да контролира всеки аспект от работата на своите служители. Когато работите за микромениджър имате чувството, че сте под постоянно наблюдение. Този тип ръководители мразят да делегират важни задачи на своя екип, защото не вярват в способностите на служилите си. Това са истински автократи, които не приемат „не“ за отговор и не се интересуват от мнението на другите. При тези шефове липсва напълно възможността за изпробване на нови неща и поемане на рискове. В крайна сметка стила им на управление унищожава всяка искрица мотивация и креативност у служители им.

....................

Марсел Шванц, основател на Leadership From the Core, за Inc.com

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ