Затвори
нашите сайтове - сп. Мениджър сп. Обекти Мениджър на годината Новите родители Зеленият кръг

Вреден за здравето

Снимка: Shutterstock

В последните години „лошият шеф“ се е превърна в истинска карикатура, която заема централна комедийна роля в множество сериали, филми и телевизионни предавания. Ако обаче действително работите за такъв шеф, то вие няма да намерите нищо забавно в начина, по който той е изобразен в развлекателните шоута.

Изследователи от Бизнес училището към университета Харвард и от Станфордския университет са анализирали повече от 200 проучвания, за да разберат по-добре ефектите, които стреса на работното място оказва върху хората. Те откриват, че притесненията, свързани със страховете, че може да изгубите работата си, увеличават с около 50% вероятността да имате вложено здраве на работното място. Прекомерното натоварване в работата, от своя страна, увеличава с 35% шанса да посетите болницата, заради някакви проблеми, свързани с вашата професия.

Несигурността и претоварването са два фактора, които описват перфектно средата на работа, която създават лошите шефове.  Негативните ефекти от тези фактори, измерени от изследователите, са толкова лоши, колкото тези, от които страдат пасивните пушачи.

Освен това, лошите шефове са значително по-често срещани, отколкото си мислите. Последните проучвания на Американската психологическа асоциация показват, че 75% от работещите в САЩ определят шефа си като най-лошата и стресираща част от своята работа, докато 60% казват, че ако имаха възможността да избират между нов шеф и повишение на заплатата, биха избрали първото.

Повече от очевидно е, че лошите шефове имат ужасяващ ефект върху здравето и продуктивността на своите служители. Оттук и въпросът какво може да направят хората, които са се озовали в тази незавидна ситуация? За съжаление, вариантите са малко.

Макар че 27% от работещите, които се оплакват от лоши шефове, напускат работа, веднага след като си гарантират друго работно място, а други 11% напускат без дори да са си подсигурили нова работа, цели 59% продължават да работят за същите тези ужасни ръководители. Това е тревожно голям брой хора, които живеят под постоянен стрес и напрежение. Ефектът от това върху тяхното психическо и физическо здраве е изключително негативен.

Има много теории, обясняващи причините хората да се примиряват с това да работят за лоши шефове, вариращи от някаква форма на „Стокхолмски синдром“ до лоялност към компанията. В други случаи пък става въпрос за чиста проба мързел и апатия, които пречат на работниците да  положат нужните усилия, за да си намерят по-добра работа. 

Проблемът е в това, че колкото повече време прекарвате с лошия шеф, толкова по трудно става да убедите себе си, че имате нужда от промяна. За това е толкова важно да се научите как да разпознавате лошите шефове възможно най-рано. Ето няколко знака, за които трябва да внимавате:

Шефът ви унижава и омаловажава вашите постижения

Понякога на ръководителите им се налага да дават обратна връзка и отзиви за вашето представяне, които не звучат особено приятно. Това е неразделна част от работата на всеки лидер. Има обаче шефове, които изпитват удоволствие от унижаването на своите служители. За тях не е достатъчно просто да критикуват работата ви – те искат да ви „поставят на място“ и да ви покажат кой командва парада. Ако имат възможността да направят това публично, те не биха се поколебали дори за секунда да го направят. Макар че не искате да работите за шеф, който не може да съобщава лошите новини и ви държи в неведение за вашето представяне, определено не искате да работите и за такъв, който не спира да ви критикува и обвинява за всички проблеми на компанията. Ако имате такъв шеф, напуснете работа възможно най-бързо, не си заслужава да вредите на здравето си.

Шефът ви не може да контролира емоциите си

Шефовете също са хора, и те имат лоши дни. Напрежението може да дойде в повече на вашия ръководител и да го накара да си изпусне нервите. Случва се и е разбираемо. Това обаче не трябва да се превръща в нещо нормално. Ако шефът ви изригва при най-малкото нещо, то това е знак, че е време да преосмислите кариерния си път. Независимо дали тези гневни изблици са насочени към вас, към неговите ръководители или просто към силите на природата, подобен начин на държание не трябва да бъде толериран, защото той се разпространява като вирус в цялата компания и създава токсична работна атмосфера. Когато работят за такъв шеф, хората спират да изразяват мнението си и да споделят своите идеи, защото се страхуват от неговата реакция. Ако чуете шефът ви да крещи от офиса вместо да си кажете „Какво по дяволите се случва?“ вие въздишате и си казвате „Отново ли…“, то е дошло време да потърсите друга работа.

Шефът ви има нереалистични очаквания

Някои шефове гледат на служителите си по същия начин, по който малките деца гледат на учителите си – като на хора, които не съществуват извън контекста на работата, хора, чиято идентичност се базира на професията им. Те не могат да възприемат факта, че служителите имат семейства, задължения и хобита. За тях значение имат единствено резултатите, които те постигат в работата. Ако имате чувството, че шефът ви е разочарован от вас всеки път, когато си тръгвате от работа в рамките на очакваното работно време, не се колебайте да напуснете.

Шефът ви смята, че правилата не важат за него

Ако има едно нещо, което влудява всички работни, то това е шеф, който казва едно, а прави друго. Изключително трудно е да намерите вдъхновение и мотивация в лицето на човек, който ви налага правила и норми на поведение, които самият той не спазва. Не си губете времето с шеф лицемер.

Да работиш за лош шеф не е просто неприятно и дразнещо – това може да има напълно реални негативни последици върху вашето психическо и физическо здраве. Ако сте се озовали в подобна ситуация, спрете да си казвате, че трябва да се стегнете и да преодолеете неудобството. Вместо това преценете колко сериозен е негативният ефект от неговото ръководство и преориентирайте кариерата си, ако сметнете за необходимо.

..........................

Травис Брадбери, автор на бестселъра „Emotional Intelligence 2.0“ и съосновател на TalentSmart, за LinkedIn.com

Редактор: Георги Георгиев

още по темата
още от Управление
25
Събота
Януари