Защо носталгията работи за маркетинга

Защо носталгията работи за маркетинга

Защо носталгията работи за маркетинга

Открай време рекламата знае, че спомените на хората за младостта им са инструмент за продажби.

Рекламодатели работят по идеи, които да подбудят тези спомени. Те свързват представата за съвременни продукти с безгрижието на отминалите дни, щастливите времена за определено поколение, което се стремят да спечелят за клиент. Правят го като залагат в рекламните клипове на ретро сюжети или като утвърждават ценности. Често подходът им е критикуван с мотива, че използвайки носталгия в рекламата, манипулират.

Дори да е така, в играта с носталгия на маркетинг няма лошо. Това твърди актуално проучване от Съединените щати, цитирано от списание Inc. Авторите му твърдят, че са установили защо носталгията ни оказва влияние. Според тях да я подбуждат е едно от най-страхотните неща, които компаниите могат да правят за хората.

Защо?

В серия от експерименти изследователите са помолили членовете на специално подбрана група пациенти да си представят ситуация, в която съзерцават смъртта си. Естествено, това предизвикало бурни емоции в тях, тъга и размисли. Това, което психолозите, наблюдаващи експеримента установили, обаче било изненадващо. Когато оценявали реакциите им, те забелязали, че участниците в експеримента, които са по-малко податливи на възникването на носталгични чувства, трудно удържат негативните си емоции. Останалите, склонни към носталгия, по-лесно приемали идеята да си представят собствената си смърт, по-малко се страхували от нея и били по-силни и издръжливи хора като цяло.

Ето защо авторите твърдят, че като провокира носталгия чрез снимки, онлайн съдържание или текст, маркетингът не просто провокира потенциалните си клиенти в публиката, към която се е насочил, да си кажат „О, спомням си това!“. Носталгията по същество е дълбоко желание за връзка с нещо по-голямо от нас самите. Хората, способни да се видят в контекста на миналото, в средата, където са били корените им, в културата им, разполагат с комплекс от положителни спомени, от които се захранват и чувстват добре. От тях те черпят сили. Те им пречат да се разглеждат като изолиран, обречен човек.

Това са натоварени с висока емоционалност неща, но е добре бизнесът да ги има предвид, твърдят психолозите. Защото компаниите, които устояват на изпитанията на времето, са тези, които съществуват с цел и се възприемат като нещо по-голямо от фирми, чиято цел е да правят пари. Те създават и поддържат нетърговски значение в ума на хората. Застават зад идея или движение, не само зад продукт. Като впрягат силата на носталгията чрез продажбите и маркетинг, стъпват крачка напред към създаването на собствено движение, в което повеждат някаква социална група.

Виж още: Носталгия в полза на марката

Носталгия по 90-те в нова реклама на PlayStation

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ