Как Алберт Айнщайн, Стив Джобс и Мария Попова стават по-креативни

Как Алберт Айнщайн, Стив Джобс и Мария Попова стават по-креативни

Как Алберт Айнщайн, Стив Джобс и Мария Попова стават по-креативни

Творчеството се ражда от асоциации. Това е тайната на някои от най-великите автори на идеи, които светът е срещал, като Алберт Айнщайн, Стив Джобс и Мария Попова. Тази теза развива американското списание за криейтив и лидерство Fast Company, създадено през ноември 1995 г. от бившите редактори на Harvard Business Review Алън Уибър и Бил Тейлър. Изданието публикува онлайн материал със заглавие „Как стават по-креативни Алберт Айнщайн, Стив Джобс и Мария Попова“. В него то коментира един от най-деликатните процеси в човешкия ум - измислянето на нещо ново.

Посочената редом до титани на мисълта като Айнщайн и Джобс Мария Попова е българската авторка на известния блог Brain Pickings, за която ви разказахме преди време. Тя събира вниманието на някои от най-уважаваните медии в САЩ, сред които „Ню Йорк Таймс“, и пожъна успех в Twitter. Fast Company я постави на 51. място в класацията си с най-креативните хора на 2012 г.

В материала си по темата за стимулирането на творческия потенциал, списанието пише:

Творчеството за Айнщайн е било игра на комбиниране.

Ако давали задача за решаване на германския физик, в която разполагал с час, той мислел над нея 55 минути. Само 5 минути отделял за техническото изпълнение, след като вече си бил представил възможното решение. Той е смятал творчеството за комбинаторна игра. На това обръща внимание самата Мария Попова. Думите на езика, писани или изговаряни, изглежда, не са играели роля в механизма на мисълта му. Физическите обекти са служили като елементи в неговата мисъл. Тези физически обекти, които той си е представял, са били знаци или ясни и неясни картини, които могат да бъдат „доброволно“ възпроизвеждани и комбинирани. Талантът му на измисляне на идеи бил задвижен на емоционална почва – от желанието да измисли накрая концепция, съставена от логически свързани елементи. Задвижена от този стимул, мисълта на Айнщайн извършвала комбинаторна игра, която днес се смята за важна част от продуктивното мислене. Тази игра се случвала преди всяка връзка с логическа конструкция от думи в слово или текст и преди всички знаци да се комуникират и разкажат на други хора.

От тук следва въпросът какво е да си толкова творчески комбинативен? Това отвежда наблюдателите към личността на Стив Джобс.

Негова е тезата, че точките ще се свържат.

Творчеството ни връхлита по мистериозен начин, но когато слушаме Джобс да го обяснява, компонентите му започват да ни изглеждат очевидни. Можем да създаваме идеи само от опита, който имаме. То е просто свързване на спомени и преживявания. Колкото повече имаме от тях, толкова по-силно е то. Творците или имат повече разнообразен опит от останалите хора, или са си мислили повече за опита си. Като млади – както обяснява Джобс – те са изградили „голяма торба с изживявания“, която да носят със себе си.

Как торбата ни да стане по-голяма?

Трябва да трупаме повече суров материал за креативността. Един от начините е като по време на отпуска избираме активната почивка, вместо заседяване в хотел в продължение на седмица. Друг е като изцяло изменим вътрешния си поглед върху света и приспособим по-оценяващ, любознателен начин на наблюдение на физическата реалност, хората и събитията, които ни заобикалят.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ