Как да напишете маркетинг бриф

Как да напишете маркетинг бриф

Как да напишете маркетинг бриф

Добрият маркетинг бриф може да бъде разликата между успеха и провала. Задачата му е да се постави рамка и да се положат основите на една инициатива или маркетинг кампания. 

Той трябва да снабдява криейтив директорите и копирайтърите в агенциите с това, което трябва да знаят, за да изработят план за изпълнение на кампанията. Освен това дава "контролна" функция. Дава възможност на бизнеса да провери резултатите в края на маркетинг инициативата, която е финансирал, и да реши дали тя е била успешна. Така той може да установи дали е предприел кампанията си навреме, или със закъснение. 

Като инструмент маркетинг брифът се използва вътрешно в компанията или външно, за да се споделят ресурси на бизнеса с рекламни агенции, копирайтъри или графични дизайнери. Брифът като документ отнема време да бъде изработен. Някои предпочитат да нахвърлят маркетинг бриф и да го споделят с външните на фирмата хора, след което да дадат старт на оферта за кампания. Това може да намали объркването и неизвестността. 

Когато правите брифа си помнете, че той трябва да има следните цели:

  • Обяснявайте и комуникирайте целта на маркетинг инициативата.
  • Поставете числа и измерители на успеха на кампанията след като тя приключи.
  • Поставете тон на съобщението и определете целевите сегменти от възможни или настоящи клиенти, които искате да достигнете. 
  • Посочете целите на маркетинг инициативата. 

Може да се чудите каква е разликата между криейтив брифа и маркетинг брифа. Добър въпрос. Криейтив брифовете често са разглеждани като твърде общи, усложнени или трудни за изпълнение. Вашият маркетинг бриф трябва да ви дава възможност да рационализирате процеса на маркетинг инициативата, да нарисувате ясна картина за маркетинговите ви цели. 

Ключът за ефективност е маркетинг брифът да бъде лесен за следване, ангажиращ и правилно насочен към публиката, актуален и фактически. Изискванията ви трябва да бъдат ясни, за да може крайният резултат не само да ви удовлетворява, но и да бъдете щастливи от него. 

Помнете, създавайки брифа си не използвайте акроними, жаргон от индустрията ви или всякакви други елементи и знаци, които затрудняват разчитането на това, което имате предвид и искате да се направи. Имайте предвид, че чрез брифа поставяте целите си и план за действие. Маркетинг брифовете може да бъдат използвани за пиар кампании, рекламни кампании, инициативи за позициониране, уебсайтове, маркетинг комуникации и други. 

Как да започнете? Какво трябва да включите? 

  • Кратка история на компанията и продукта или услугата, която предлагате. Ако маркетинг брифът ви е бил създаден специално за външни партньори, не правете предварителни заключения. 
  • Причини и цели. Какво се опитвате да постигнете с него? Посочете комуникационните цели. Какво се опитвате да предадете като съобщение. Какво е съобщението ви? Какви са опорните точки, които бихте искали да използвате в тази своя маркетинг инициатива? 
  • Таргетиран пазар. В кого се прицелвате? Има ли сегменти от няколко части? За кого трябва да бъде написано съобщението? 
  • План за изпълнение. Как ще изпълнят хората плана ви? Разполагате ли с някакви маркетинг средства на ум, които бихте искали да използвате и развиете? 
  • Маркетингова доставка. На базата на вашите цели, комуникационни нужди, целеви пазар и план за изпълнение, какво желаете да получите/да ви се достави от кампанията? Ще имате ли нужда от копия на имейлите, пощенска картичка или може би флаер от една страница? Не се ограничавайте, а бъдете ясни в очакванията си за резултат от маркетинг брифа. 
  • Задължителни елементи. Какво държите да бъде включено - то може да бъде твърдение или призив за действие. Настоявате ли да се показва логото ви, а телефонният номер на фирмата, адресът или връзки към страниците ви в социалните медии? 
  • Времеви период. Колко скоро ще трябва да стартирате маркетинговата инициатива? Кога ще имате нужда от крайния резултат, за да се подобрите с времето? 
  • Проследяване и цели. Как ще проследите изпълнени ли са целите на кампанията ви и дали тя е успешна? Успехът означава ли повече поръчки или продуктови продажби? Как ще наблюдавате тези усилия и как според вас изглежда успехът? Бъдете конкретни. Помнете, че това е, на което ще се върнете след време, за да разберете, че инициативата е проработила. 
  • Бюджет. Колко пари можете да похарчите? 

След като съставите маркетинг брифа, го тествайте за яснота. Запитайте се "Ако някой не е добре запознат с бизнеса ми и прочете това, ще разбере ли ясно какво точно се опитвам да постигна?". Понякога, някои от най-добрите брифове са изработвани след преглед и консултация от отделите за изследване и развитие, за продажби и продуктов мениджмънт. 

От Marketing.about.com

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ